marți, 26 octombrie 2010

O murătură plângăcioasă

Exact, plângăcioasă. Pentru că este impresionantă - şi impresionabilă - până la lacrimi... Pe scurt şi fără patetisme, este vorba despre ceapă pusă la murat în oţet condimentat şi îndulcit. Cel mai bun este arpagicul, dar, dacă nu aveţi suficientă răbdare pentru a-l curăţa, merge şi ceapa măruntă.
Ceapa se curăţă, se spală şi se pune pentru câteva minute în apă fierbinte şi sărată, în care s-au pus câteva linguri de oţet. Aici m-am simţit răzbunată, pentru că a venit rândul cepei să lăcrimeze în apa cu oţet.
Între timp, am pus la fiert oţetul îndoit cu apă (apă şi oţet în părţi egale) şi îndulcit cu zahăr (merge şi cu miere). Am adăugat condimentele: boabe de piper şi de muştar, ienibahar, trei cuişoare, un baton mic de scorţişoară şi câteva fire de cimbrişor. Totul a fiert în clocote cam cinci minute. Am pus cepele bine scurse într-un borcan, cu fire de cimbrişor şi boabe de piper printre ele.
Am strecurat oţetul şi l-am turnat fierbinte peste cepele din borcan, până le-a acoperit. Ca să nu se ridice la suprafaţă şi să rămână acoperite cu lichid, am improvizat un X din beţe de frigăruie.

Am acoperit borcanul, care va rămâne la temperatura camerei o vreme. Îl voi muta la rece peste câteva zile, după ce îşi vor schimba cepele culoarea.

Va trebui să aştept cam o lună până voi putea mânca din cepele astea murate. De data asta, voi face un efort să le las la murat cât trebuie. Între timp, sigur voi mai încerca o variantă, cu ceapa roşie murată inele.

17 comentarii:

  1. E grozavă ideea cu beţele pentru frigăruie, puse drept stavilă.
    Am luat şi eu nişte cimbrişor uscat. N-am mai folosit până acum şi mă întrebam dacă chiar e cimbrişor. M-am uitat la foto pe google. Al meu seamănă şi nu seamănă cu ce am găsit pe-acolo. O să pun o poză şi, dacă poţi, te rog să-mi zici dacă e sau nu, dacă e alimentar sau să-l ţin doar de ornament? :) Mulţam.
    (Eu l-am luat pentru că mirosea frumos :). Pe urmă mi s-a părut că miroase prea puternic şi chiar un pic deranjant.)

    RăspundețiȘtergere
  2. Teodora, cimbrisorul e cu frunzele mai mici si are o aroma mai usoara decat cimbrul. Creste de multe ori si in salbaticie, nu neaparat cultivat de mana omului.

    RăspundețiȘtergere
  3. Gabi, am sa incerc sa fac cu arpagic, pentru ca mi se pare foarte frumos, dar cred ca o sa imbatranesc pana il curat.

    RăspundețiȘtergere
  4. Nicole, pune-l in apa, sa se inmoaie coaja si se va indeparta mai usor. Iti mai trebuie doar rabdare sa iei la rand fiecare ceapa...

    RăspundețiȘtergere
  5. Ah, nu am stiut ca trebuiesc inmuiate in apa! Multumesc! Dar reteta pentru a scapa de mirosul de ceapa de pe maini ai? Si din tocatorul de lemn???

    RăspundețiȘtergere
  6. Nicole, exista si pentru asta solutie. Citeste despre Otet (sectiunea Utile).

    RăspundețiȘtergere
  7. bună seara, se pare că a venit toamna ...

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna seara, domnule doctor! Asa am auzit si eu, ca ar fi deja toamna...

    RăspundețiȘtergere
  9. Gabi, asta nu e prima dată când mi se par atât de artistice și colorate borcanele tale, încât aș fi în stare să le pun prin casă, ca ornamente.;) Îmi închipui și ce bune tră să fie...

    RăspundețiȘtergere
  10. puideblog, ma bucur ca iti plac. Adevarul e ca nu s-a plans nimeni inca de ele, ca nu ar fi bune. :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Gabi, dar o dulceata de ceapa mica-mica-mica nu faci??? Cred ca ar merge la friptura,nu?

    RăspundețiȘtergere
  12. Fac si din asta... Am tolba plina inca, timp destul sa am.

    RăspundețiȘtergere
  13. Sa stii ca m-am apucat de curatat ceapa si am facut o supa de ceapa! stii de cati ani imi propun sa fac supa de ceapa? De multi dar sa stii ca a iesit delicioasa!

    RăspundețiȘtergere
  14. Stiu ca e buna, Nicole. noi nu prea facem, pentru ca nu prea ar avea cine sa o manance: mie nu imi plac ciorbele, copilul nu, sotul prefera ceva mai rustic, gen radauteana...

    RăspundețiȘtergere
  15. Sa stii ca ieri am desfacut borcanul, unicul, cu ceapa murata si sa stii ca este delicioada! Nu are gust de ceapa ci de muratura, dar este foarte crocanta! merge perfect cu iahnia de fasole!!!
    Sa stii ca mai pun, dar din aceea mica-mica sa dea frumos in farfurie!

    RăspundețiȘtergere
  16. Nicole, sa stii ca il desfac si eu. Uitasem de el...

    RăspundețiȘtergere