joi, 28 octombrie 2010

Trei vinete şi o dulceaţă devenită gem

Nu toate lucrurile pe care le încerc în bucătărie ies aşa cum îmi doresc. Uneori, rezultatul nu are nicio legătură cu ce am preconizat, dar nu înseamnă întotdeauna că e un eşec. Aşa am păţit şi acum: am aflat de la Anca despre o minunată dulceaţă de vinete, care mi-a trezit interesul şi pe care am încercat să o fac, după una din cele câteva reţete descoperite ulterior. A ieşit cu totul altceva în final şi nu adaptările mele la reţetă au fost de vină... E posibil ca şi vinetele să fi deturnat sensul acţiunii.

Cele trei vinete au fost spălate şi crestate în sferturi, pe lungime. Le-am pus apoi în apă clocotită, unde le-am ţinut 15 minute, ca să iasă amăreala din ele. Reţeta originală nu includea această etapă, dar am introdus-o în urma unor constatări făcute pe propria piele (a se citi limbă), în cazul altor reţete cu vinete.

Le-am lăsat la scurs, apoi le-am curăţat şi le-am tăiat cubuleţe, pregătindu-le astfel pentru fiert. Ar fi trebuit să le dau prin robot, conform reţetei, dar nu mi s-a părut că poate ieşi o pastă omogenă - aşa cum văzusem în reţetă - din nişte bucăţi atât de tari...

Am oscilat dacă să le amestec cu zahăr şi să le pun cu totul la fiert ori să prepar întâi siropul şi apoi să pun vinetele. Am ales varianta a doua, ţinându-mă astfel de reţetă, doar că în loc de apă am pus lichior (nu se putea să nu improvizez măcar puţin, mai ales ştiind din experienţă ce poate face lichiorul într-o dulceaţă).

Şi am lăsat la fiert. Destul de mult, aş zice. Am tot aşteptat ca ceea ce aveam în oală să capete aspect de dulceaţă, dar asta nu părea să se întâmple. Aşa că am revenit la etapa robotului de bucătărie, care a produs o pastă deloc omogenă însă, ci mai degrabă rugoasă.

Pasta respectivă a ajuns din nou pe foc, cu un adaos major de scorţişoară şi nuci (tot mică îmbunătăţire adusă reţetei de bază) şi cu unul minor de lichior. După 10 minute la foc viu, am oprit focul şi am vărsat în borcan, mai puţin două linguri, pentru obişnuita degustare la rece.

Titlul iniţial al acestei postări a fost "Cum am stricat eu trei vinete". Asta deşi gustul nu este rău, ci doar altceva decât îmi închipuiam. M-am răzgândit şi am schimbat titlul, după ce Anda - care testează, săraca!, cu încredere tot ce îmi trece mie prin cap şi prin bucătărie - şi-a încheiat degustarea cu o exclamaţie: "Bun! Gem de mere, nu??..."

9 comentarii:

  1. Vezi? Exact cum ziceam:alchimie! Din 3 vinete ai facut 2-3 borcane de gem de mere!

    RăspundețiȘtergere
  2. Atunci, Nicole, poate ar trebui sa schimb titlul si sa numesc postarea asta ”Trei vinete si o dulceata devenita gem de mere”... :)))

    RăspundețiȘtergere
  3. genial! ma asteptam sa scrii ca a luat oaks foc, ca a iesit mentolata, cine stir. gem de mere, insa, e ok :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Hahaha... zoozie, nu mi s-a intamplat sa imi ia foc vreo oala, dar am devenit experta in indepartarea arsurilor de pe cratite... Asta nu inseamna ca iese tot asa cum vreau. sau cum imi propun...

    RăspundețiȘtergere
  5. Woww ce chestie, esti tare Gabi! Ai ajuns tu sa faci vinetele sa semene la gust cu merele. Ai putea cumva transforma si gemul de prune care zace la mine in frigider nemancat in altceva? :D

    RăspundețiȘtergere
  6. Ana B, ai vazut ca intentia era alta...
    Cat despre gem, pune-l la fiert cu un pahar de vin sau lichior si ceva nuca si migdale zrobite si il lasi pe foc pana ajunge la consistenta dorita. Daca insa e nemancat din motiv de continut prea mare de zahar... nemancat ramane cred. Din pacate, in cazul asta nu stiu cum sa te ajut.

    RăspundețiȘtergere
  7. Gemul este din productia soacrei mele (mai bine zis viitoarei soacre), cantitatea de zahar este in regula. Problema intrevine atunci cand Alin, avand de la mama lui cantitati prea mari dintr-un fel de ..ceva, se plictiseste si nu mai consuma. Sfatul tau este binevenit pentru ca tocmai de o reinvetare a produsului aveam nevoie. Eu mananc bucuroasa gem de prune de Topoloveni pt ca este fara pic de zahar si se zice ca as avea voie, dar niciodata nu m-am dat inapoi de la o dulceata buna de caise, indiferent daca ea contine sau nu zahar.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ana B, astept sa imi povestesti cum ai facut dulceata de caise din gemul asta de prune. :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Daca o sa-mi iasa asa ceva, promit sa fac poze si sa postam la tine pe blog :P.

    RăspundețiȘtergere