luni, 5 septembrie 2011

Zacuscă de dovlecei

Aproape a venit toamna și am început să pregătesc câte ceva și pentru cămara personală, nu doar pentu blog. Zacusca este una din conservele noastre preferate. De data asta, am făcut o mică improvizație, în sensul că, pe lângă zacusca mea clasică din vinete și ardei capia, am compus și una cu dovlecei și usturoi. Nu este complicat de făcut și merită încercată, mai ales dacă aveți suficientă răbdare să pregătiți dovleceii separat și apoi să îi adăugați în compoziție. 
În total, m-am bătut weekend-ul acesta cu vreo zece kilograme de ardei pe care i-am copt la grătar, pentru ambele feluri de zacuscă. Nu voi intra in detalii legate de rețeta de zacuscă simplă - pe care o puteți găsi aici - și voi trece la cea pe care am făcut-o acum pentru prima dată. Nu am luat de nicăriei rețeta, a fost o improvizație. Fericită, zic eu.
Așadar, patru kilograme de ardei, trei kilograme de vinete (se poate și fără vinete însă), două de dovlecei, cam un kilogram și jumătate de ceapă și un kilogram și jumătate de roșii, precum și o cană de ulei și două măciulii de usturoi. Și, evident, condimente: sare și piper boabe, frunze de dafin, ienibahar dacă vă place. Practic, după coacerea ardeilor, vinetelor și a dovleceilor, au rezultat cantități aproximativ egale din aceste legume.   

Cât au stat ardeii la copt, am pregătit dovleceii. I-am tăiat cubulețe, i-am dat cu ulei de măsline, sare și piper și i-am băgat la cuptor, într-o tavă, la foc potrivit. I-am scos după circa 20 de minute, când s-au înmuiat puțin (un fel de dovlecei "al dente") și deveniseră mirositori cât să îți facă poftă să-i mănânci. Nu-i lăsați să se coacă prea tare, altfel se vor zdrobi când îi puneți la fiert în zacuscă.
Am pus ceapa în cratiță cu uleiul, când a devenit sticloasă am adăugat vinetele tocate în bucăți mai mari și apoi ardeii tăiați mărunt. După ce au fiert o vreme, am adăugat dovleceii și apoi roșiile curățate de coajă și cotoare și date pe răzătoarea mare. Am potrivit de sare și piper și am pus și condimentele. În final, înainte de a opri focul, am adăugat usturoiul tăiat felii.  
Nu îmi plac conservele extrem de uleioase, astfel că am mai folosit pentru diluare, la fiert, suc de roșii și sucul de la ardeii copți. Pentru este nevoie de aport de lichid, căci conserva asta are nevoie să stea zdravăn pe foc. Eu am lăsat-o în jur de două ore cred, la foc mediu, cu o tablă sub cratiță, până a scăzut suficient și a devenit omogenă, fără să se ardă însă. 
Știu că nu toată lumea va considera necesar ce am făcut în continuare cu zacusca de dovlecei, dar insist asupra faptului că singura metodă  de a ne asigura că avem peste iarnă conserve care nu ne fac rău este să le sterilizăm înainte de a le pune la păstrare. Așadar, am pus zacusca fierbinte în borcanele abia scoase la spălat (spălarea borcanelor la temperatură înaltă, în mașina de spălat vase, poate înlocui sterilizarea lor), le-am închis și le-am pus în tavă la cuptor, așezate pe un prosop uscat și învelite într-altul ud. Le-am lăsat pentru 5 minute la 90 de grade, apoi am redus temperatura la 75 de grade și le-am mai lăsat 15 minute. Le-am scos apoi și le-am învelit într-o pătură, unde stau până se răcesc complet.


Cam asta a fost. E migălos de făcut, mai ales dacă vrei să coci ardeii si vinetele la grătar. Asta va da însă o aromă deosebită. Este dificil iarăși să tai bucățele ardeii, vinetele și ceapa, când le poți mărunți cu robotul de bucătărie. Dar este extraordinar să vezi ce ai în zacusca de dovlecei și să recunoști bucățica de ardei ori usturoi care îți fericește papilele... 
E o bucurie ca, la finalul atâtor ore de muncă, să stai liniștit, cu farfuria în față și cu zacusca mirosind a toamnă curgând ușor de pe bucata de pâine proaspătă.

10 comentarii:

  1. Gabi, nici ca puteai sa exprimi mai bine fericirea de la final! Sunt sigura ca e delicioasa

    RăspundețiȘtergere
  2. Gabi, pot sa te rog sa pui un widget de cautare pe blog?
    Multumesc mut, stiu ca nu are legatura cu topicul de mai sus

    RăspundețiȘtergere
  3. Oana, este fericire, intr-adevar. :

    RăspundețiȘtergere
  4. da, la zacuscă nu zic pas niciodată:) iar pe asta de dovlecei chiar am de gând s-o încerc, că ne mor dovleceii degeaba, nu mai ştiam cum să-i gătesc...

    RăspundețiȘtergere
  5. puideblog, pot fi gatiti in nenumarate feluri dovleceii: murati, marinati, in zacusca, sosuri, eventual si dulceata sau gem. Plus restul variantelor care nu presupun conservarea.

    RăspundețiȘtergere
  6. Sunt sigura ca este minunata zacusca ta cu dovlecei. Nu am mancat niciodata asa ceva dar zau ca merita incercat.
    Te tzuc Gabi !

    RăspundețiȘtergere
  7. am făcut sos pesto de dovlecel, muraţi nu cred că mi-ar plăcea mai mult decât castraveţii, cu gemurile şi dulceţurile nu mă-mpac nici atât :), dar ăia marinaţi cum sunt? tu ai făcut, îţi plac? poate ne dai reţeta.

    RăspundețiȘtergere
  8. @Sidy, te astept cu impresii.

    @puideblog, daca iti plac castravetii murati, sigur iti vor placea si dovleceii, nu e mare diferenta. Dovleceii marinati sunt de fapt murati in otet, reteta e in lista de conserve in otet din stanga. Am de gand sa o imbunatatesc, dar va spun la timpul potrivit.

    RăspundețiȘtergere
  9. ce bine arata! si vorba puiului de blog, la zacusca inainte!

    RăspundețiȘtergere
  10. Inainte, Zazuza... Numa' nu stiu daca ajunge pentru toti. au fost deja lichidate cateva borcanele si nici macar nu a venit bine toamna.

    RăspundețiȘtergere