miercuri, 7 decembrie 2011

Un îndulcitor sănătos: siropul de arțar

Despre zahăr s-a tot scris că face mai mult rău decât bine, că ar fi bine dacă am putea renunţa la el şi altele, la fel de măgulitoare. Dar cu ce poate fi înlocuit el în afară de miere? Despre una dintre aceste variante scrie Biolandia: siropul de arţar, care nu îngraşă la fel de mult, are un gust minunat de caramel şi multe virtuţi pentru sănătate.
Sursa: http://www.biolandia.ro/blog/
Se pare că indienilor din America de Nord le datorăm utilizarea gastronomică a sevei dulci a arţarului.  Legenda spune că un copil indian i-a adus tatălui său “apă de la arţar” ca să fiarbă o bucată de carne. Când au mâncat carnea, cei doi au observat că aceasta devenise dulce, astfel că au început să se colecteze “apa dulce” a arţarului, adică seva.
Siropul de arţar se obţine prin fierberea sevei copacului, care se recoltează numai într-o anumită perioadă a anului, respectiv de la sfârşitul lunii februarie şi până la jumătatea lunii aprilie. Din patruzeci de litri de sevă, se obţine un litru de sirop.
Dintre numeroasele specii de arţar, doar câteva sunt folosite pentru obţinerea acestei delicatese. În funcţie de culoare, de data de recoltare a sevei şi de gust, siropul de arţar este clasificat în trei grade: A, B şi C. Dacă siropul de grad A are o culoare maronie relativ luminoasă şi are o aromă fină, cel de grad C este întunecat la culoare şi are un gust puternic aromat.
Siropul de arţar este un produs sută la sută ecologic. Este o sursa naturală de zaharuri sănătoase (comparativ cu cele din zahăr). Siropul canadian este renumit în toată lumea pentru calitatea deosebită şi pentru mediul nepoluat în care cresc arţarii.
Siropul de arţar se poate folosi ca îndulcitor şi aromatizant. Renumite sunt clătitele cu sirop de arţar, dar poate fi folosit la o mulţime de alte delicatese.
Siropul de artar conţine mai puţine calorii şi mai multe minerale decât mierea. Este o sursa excelentă de mangan şi zinc, compuşi care sporesc imunitatea organismului. Printre altele, manganul contribuie la întărirea celulelor în lupta cu radicalii liberi, iar zincul, pe lângă acţiunea antioxidantă, reduce efectele aterosclerozei.
Mai multe despre siropul de arţar puteţi citi aici.

9 comentarii:

  1. Auzisem si eu de sirop de artar cam de anul trecut dar nu eram chiar asa curioasa de gust. Cand a venit soacra mea a cumparat de curiozitate o sticluta de la un magazin bio insa gustul nu era ce imi inchipuiam eu. avea un gust de caramel cu care nu m-am impacat inca din copilarie.
    In schimb sotul si cumnatul meu l-au savurat pe clatite 3 zile la rand :)
    Eu in afare de miere mai indulcesc cu zahar brun din trestie si cu extract de stevie

    RăspundețiȘtergere
  2. De extract de stevie nu am mai auzit, pana acum... Cu mierea nu sunt tocmai prietena. O fi sanatoasa, dar nu-mi place si gata!

    RăspundețiȘtergere
  3. Uite aici Stevia http://www.multeplante.ro/plante-ornamentale/plante-aromatice/iarba-dulce-stevia-rebaudiana----indulcitor-fara-calorii-/cId-32/sId-33/pId-480
    Steviozida http://www.vitaliak.ro/index.php?p=6&det=60
    Eu folosesc extract lichid de stevie

    RăspundețiȘtergere
  4. nu stiu ce gust are, pentru ca desi am vazut in magazine mi s-a parut tare scump!!! pana nu primesc o sticluta cadou, parca nu ma indur sa dau banii! raman la miere!

    RăspundețiȘtergere
  5. Niciodata nu-i prea tarziu sa primesti un cadou. Cine stie?? :)

    RăspundețiȘtergere
  6. mie-mi place aşa de mult siropul de arţar, încât m-aş muta în Canada şi numai pentru el :D dar într-adevăr aici e atât de scump, încât aproape că-i mai greu să te apropii de el decât ar fi să-l recoltezi de la el de-acasă din cel mai înalt arţar :))

    RăspundețiȘtergere
  7. puideblog, ce-ai spune tu sa dam o raita in orasul acela care are in centru un mare parc de artari? Timisoara parca, nu? Daca e prea departe, zic sa dam o raita prin Herastrau...

    RăspundețiȘtergere
  8. sunt arţari în Herăstrău? din ăia în care curge lapte şi sirop de arţar? :)

    RăspundețiȘtergere