duminică, 26 mai 2013

Dulceață de trandafiri și căpșuni. Sau gem de căpșuni cu trandafiri


V-am povestiti despre minunatul meu trandafir pentru dulceață. În fiecare an, mă inundă cu parfumul lui și umple gardul cu flori roz și bogate. Am făcut din florile lui dulceață, sirop și lichior. Mă mănâncă palmele când îl văd înflorit și nu mă las până nu încerc și alte minunății.
De data asta, tot o dulceață, dar cu o mică îmbunătățire. Am combinat petalele cu un fruct care îmi place mult: căpșunele.
Primul pas a fost să tai florile din tufă: aproape 30 au ajuns în castron. Simplu aparent, dar lucrurile se complică atunci când vrei să lași recoltă bogată și pentru alte dăți. În plus, trandafirul nu este tocmai cea mai prietenoasă floare, ci te înhață de mâini când spui că ai scăpat și îți lasă amintiri dureroase la propriu.



Am spălat puțin florile ca pe salată, în castron cu apă, iar apoi le-am lăsat cu cozile în sus, să se zvânte puțin. Când mi s-a părut mie că au scăpat florile de gâze, polen și apă, am smuls petalele și le-am ”tuns” cu o foarfecă, văduvindu-le de nervurile albe.
Au mai stat apoi un pic la odihnit, după ce le-am frecat cu un vârf de cuțit de sare de lămâie. Între timp, am curățat și o mână mare de căpșuni și le-am pus la scurs. Atenție la sarea de lămâie:  la aproape 30 de flori am pus un vârf de cuțit, dar cantitatea scade proporțional cu numărul florilor. Nu vreți să acriți bunătate de dulceață, nu?



Am pus la fiert o cană cu apă și una cu zahăr și am lăsat pe foc până s-a îngroșat siropul. Atunci am adăugat petalele de trandafir și căpșunile zdrobite bine și am lăsat să fiarbă în continuare, adunând din când în când spuma. Vaaaiiii, nu vă spun ce arome mi-au gâdilat nările cât am stat de strajă lângă dulceața aflată pe foc... A trecut timpul mai repede decât m-am așteptat, iar în 20 de minute  cred că era deja gata.






N-am ce spune mai mult... Decât că, la final, ședința foto a fost una tare dificilă. Dulceața a îmbrăcat o prăjitură cu căpșuni, pe care a trebuit să o păzesc de mâini iuți și gurițe hulpave. Iar când scăpa nepăzit, și unul din borcane era ținta atacurilor.
Dealtfel, cine se uită atent la fotografii, s-ar putea să observe cum variază, de la o poză la alta, dimensiunea prăjiturii și nivelul gemului în borcan...

4 comentarii:

  1. Ai tai hulpavi sunt mici ,dar al meu este ditamai omul si tot asa face,de multe ori m-am trezit cu aranjamentul mancat,dar supararea trece, inseamna ca nu m-am muncit depomana.
    Arata super,cu toate ca nu prea ma impac cu trandafirii,cred ca este printre putinele dulcegarii care pe mine nu ma da gata,dar cu capsuni mai merge.
    Vezi,mi-am luat portia de dulce pe saptamana asta,acum ar merge ceva sarat.
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mihaela, avem si mancaciosi mari, dar pentru alte retete. Cred ca la aceleasi la care te inghesui si tu. :)))
      Te astept cu drag oricand. :)

      Ștergere
  2. Ce combinatie minunata!!! Poate am noroc sa gasesc si eu o tufa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oana, iti dau un butas, daca ai cum ajunge sa il iei. :) Ai unde sa il pui? Merge in curte sau intr-un ghiveci maaare, la soare, pe balcon.

      Ștergere