duminică, 16 iunie 2013

Compot (dietetic) de cireșe

Cireșele sunt, alături de vișine, fructele mele preferate. Din păcate însă, nu de aceeași părere este și stomacul meu, aflat într-un permanent conflict cu aproape orice este bacă și poartă codiță, pentru agățarea de copac. Cum nu-i pot ignora părerea, merg pe soluția de compromis care se numește compot. Un compot buuun, după o rețetă care face ca fructele să rămână tari și gustoase. N-are nicio legătură cu ciorba de fructe în care cireșele plutesc sparte, cu sâmburii curgând din ele, împiedicându-se apoi în dinți.
Ce ne trebuie pentru acest minunat compot de cireșe?

Cireșe, zahăr și apă, iar pentru aromatizare scoțișoară, anason stelat și coajă de portocală. Cantitățile standard mi-e greu să le dau în mod clar. Orientativ însă, am pus două-trei linguri de zahăr la un borcan de 800 de grame de compot și un anason și un baton de scorțișoară la două borcane. 
Am pus întâi cireșele în borcane cât să le umplu mai bine de jumătate... 
... și am completat cu apă rece chioară, ca sa măsor cât lichid îmi trebuie pentru fiecare borcan. Am vărsat apa și a reieșit că am nevoie de o cană și jumătate de lichid la fiecare borcan. Cantitatea variază însă în raport de cât de mari sunt cireșele și cât de bine le îndesați în borcan. 
Am pus la fiert apa cu zahăr și cu mirodeniile. A dat în clocot și am mai lăsat cinci minute, la foc mediu, până a prins o ușoară culoare maronie. Am luat de pe foc și am lăsat la răcit două-trei minute, apoi am turnat siropul în borcane, peste cireșe. Ca să nu crape borcanele, am pus sub fiecare lama unui cuțit.
După această fază, puneți capacele borcanelor și înveliți-le într-o pătură, astfel încât căldura să se păstreze și să pătrundă bine cireșele. Ca să fiți siguri că rezistă bine peste iarnă, le puteți steriliza înainte de a le pune la păstrare. Sau adăugați în sirop jumătate de aspirină pentru fiecare borcan.
Ce am constatat este că, atunci când capacele etanșeizează bine și aerul nu pătrunde în borcane, compotul se păstrează bine mersi și fără sterilizare. 
Puteți prepara acest compot și pentru consum imediat, caz în care faceți siropul într-o cratiță mai mare, iar în final puneți cireșele în el și acoperiți cu un capac. 
Putem considera că avem aici și un foarte bun comport pentru diabetici: poate fi preparat și fără zahăr ori cu îndulcitor, iar cireșele sunt fructe recomandate acestor bolnavi, dat fiind conținutul scăzut de carbohidrați și indicele glicemic mic pe care îl au. 
La fel de ușor poate fi preparat din vișine sau din alte fructe. Doar schimbăm puțin mirodeniile. Mă întrebați cum?? Hehe, nu vă spun acum, las pentru o altă postare... 

2 comentarii:

  1. Grozava combinatia de condimente cu cirese! Sper sa ma simt si eu mai bine sa ma pot apuca de niscaiva compot inainte sa se termine ciresele! Vreau sa fac si ceva bun pentru concurs dar depinde mult de starea de sanatate. De la Paste o tin intr-o raceala continua, de azi incep gentamicina intravenos. Nu ma da ea gata pe mine, e musai sa ies eu invingatoare !
    In ceea ce priveste sterilizarea.. eu nu pun aspirina sau alti conservanti. Sterilizez bine si borcanele tin si 2-3 ani. Asta daca rezista ascunse de termitele din casa ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Oana, iti doresc sa te faci bine cat mai curand. Nu ma indoiesc, faci tu fata oricaror probleme.
      Sa stii ca si eu tot sterilizarea o prefer, mi se pare mais igura.
      Cat despre termite... Ti-as recomanda siropol, compotina si marmeladiol, alternativ si in doze duble. La un moment dat, li se apleaca si renunta temporar la atac, pentru scurte cure de dezaharisire cu mere, portocale si verzaturi. :)))

      Ștergere